سخنان آيت الله ري‌شهري در همايش روحانيون كاروان‌هاي حج

آيت الله محمد محمدي ري‌شهري، نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني در همايش روحانيون كاروان‌هاي حج طي سخناني به تشريح معناي بصيرت در قرآن و احاديث پرداخت و مهمترين كاربرد بصيرت در جامعه امروز را حمايت از ولايت فقيه و نظام جمهوري اسلامي دانست.
آيت‌الله ‌شهري بصيرت و بينايي حقيقي در فرهنگ قرآن و حديث را جامع‌نگري و آينده‌نگري علمي و عملي دانست و تأكيد كرد حمايت از رهبري معظم انقلاب اسلامي يك وظيفه ملي و تكليف عيني است و پاسداري از خون شهدا و دفاع مقدس و تداوم انقلاب اسلامي تا نهضت جهاني اسلام بستگي به اداي اين تكليف دارد.
نماينده ولي‌فقيه تقويت بصيرت در عصر حاضر را ضروري‌ترين مسئله فرهنگي براي مردم ايران و مسلمانان جهان به خصوص نسل جوان دانست و گفت: تقويت بصيرت كه مورد تأكيد رهبر معظم انقلاب اسلامي است مي‌تواند زمينه‌ساز برپايي حكومت جهاني حضرت ولي‌عصر(عج) باشد.
آيت‌الله ري‌شهري با اشاره به روايتي از امام علي(ع) گفت: انسان‌هاي بصير كه عقل جامع‌نگر دارند مي‌دانند كه خانه اصلي ابدي و حقيقي جاي ديگري است آنان دل از دنيا برمي‌گيرند و دلبستگي و وابستگي ندارند. از دنيا براي آخرت توشه تهيه مي‌كنند.
وي تقويت بصيرت را يك ضرورت سياسي اجتماعي براي هر مسلمان دانست و گفت: اگر انقلاب اسلامي ايران پس از قرن‌ها به پيروزي رسيد به دليل بصيرت اكثريت مردم و حمايت از امام بود. اگر نظام اسلامي تا امروز در برابر اين همه دشمن پابرجاست و در برابر شرق و غرب ايستاده است به دليل عنايت و حمايت خاص خداوند و ولي‌عصر(عج) است و مجراي اين اراده، بصيرت اكثريت مردم است.
نماينده ولي فقيه با اشاره به توصيه‌هاي مقام معظم رهبري به فرهنگيان و نخبگان براي تقويت بصيرت مردم گفت: كجا بهتر از سرزمين وحي كه روحانيون بتوانند افزايش بصيرت را به داخل كشور منتقل كنند.
آيت‌الله ري‌شهري سپس به عنوان "احساس تكليف " خطاب به منتقدين و حاميان نظام توصيه‌هايي مطرح كرد و بر ضرورت وحدت با محوريت رهبر معظم انقلاب و در چارچوب نظام جمهوري اسلامي تأكيد كرد.
وي خطاب به منتقدين و خصوصاً ياران امام گفت: هيچ كس مدعي عصمت نيست. اشتباه و تخلف وجود دارد ولي مسئله مهم كه بصيرت مي‌خواهد چگونگي تصحيح اشتباهات است. آيا بين خود و خدا، راه تصحيح اشتباهات هم صدا شدن با كساني است كه خون به دل امام كردند و امام از دست آنها از خداوند طلب مرگ كرد؟ آيا براي تصحيح اشتباه بايد دوستان امام در كنار دشمنان امام حرفشان گفته و نوشته شود؟ و يا از طرف دشمنان امام زده شود.
وي افزود: قبول داريم اشتباهاتي وجود دارد اما منتقدان هم احتمال بدهند راهشان اشتباه است، آيا آنها معصومند؟! آيا واقعاً منتقدان بين خود و خدا دلشان بيشتر از رهبري براي انقلاب مي‌سوزد؟ آيا كسي بيش از رهبري براي نظام اسلامي دلسوزي دارد؟ چرا جوانان را منحرف مي‌كنيد آيا بهتر نيست به جاي همصدا شدن با دشمنان نظام كمك كنيد كه مشكلات كاهش يابد. همصدايي با دشمنان مشكلات را افزايش مي‌دهد. آيا مطلب به اين سادگي قابل فهم نيست؟
آيت‌الله ري‌شهري با استناد به تجربه 30 سال انقلاب اسلامي گفت: تجربه 30 سال انقلاب اسلامي نشان داد هر كسي در برابر نظام و رهبري حضرت امام و خلف صالح ايشان حضرت آيت الله خامنه‌اي موضع‌گيري كند. عاقبت به خير نمي‌شود. البته نبايد تصور كرد اين انتقادات و تحركات به اصل نظام ضربه مي‌زند، مشكل ايجاد مي‌كند اما اين نظام به فضل خدا و با بصيرت اكثريت مردم تداوم خواهد يافت و همان گونه كه حضرت امام پيش‌بيني كرده‌اند اسلام موانع بزرگ داخلي و خارجي مقابل خود را برطرف مي‌كند.
نماينده ولي‌فقيه حاميان نظام را مخاطب قرار داد و گفت: حاميان نظام كه با قلم، زبان و قدرت امنيتي و قضايي از نظام و رهبري حمايت مي‌كنند نبايد تصور كنند نيازي به بصيرت‌ ندارند. مدافعان نظام و رهبري بيش از ديگران به بصيرت نيازمندند.
وي افزود: نبايد تصور كرد براي دفاع از نظام هر كاري مي‌شود انجام داد و براي دفاع از رهبري هرچه مي‌توان گفت و يا نوشت.
رهبر معظم انقلاب رضايت ندارند حتي يك مكروه در حمايت از ايشان و نظام انجام شود؛ چه برسد به تهمت، دروغ يا گناه، با بي‌انصافي نمي‌توان از رهبري‌ نظام حمايت كرد.
رئيس موسسه دارالحديث با اشاره به روايات اسلامي گفت: با دشمن نيز بايد با عقل و انصاف رفتار كرد. در قيامت به انسان هاي منصف كه با برخورداري از قدرت قلم و زبان انصاف دارند بالاترين پاداش داده خواهد شد.
آيت الله ري‌شهري با استناد به روايتي از امام علي(ع) گفت: كم مي‌شود زبان و قلم، انصاف داشته باشد. انسان‌هايي كه مي‌خواهند با انصاف تعريف يا انتقاد كنند كمتر وجود دارند.
نماينده ولي‌فقيه از رسانه‌ها و سايت‌هاي خبري خواست انصاف را رعايت كنند و به اختلافات دامن نزنند.
وي ‌تأكيد كرد: هر رسانه‌اي با هر گرايشي به اختلافات دامن بزند به انقلاب اسلامي ضربه زده است.
نماينده ولي‌فقيه افزود: من در كنار خانه خدا حقيقتاً براي همه دعا مي‌كنم، شما هم دعا كنيد دل ها به‌هم مهربان شود.
نماينده ولي فقيه در بخش ديگري از سخنان خود از روحانيون كاروان‌ها به دليل تلاش‌هاي خوبي كه در هدايت و راهنمايي زائران داشته‌اند تشكر و ابراز اميدواري كرد كه در روزهاي آينده كه عمليات سخت حج در پيش است تلاش‌هاي روحانيون مضاعف شود.
وي افزود: بر اساس گزارش معاونت برنامه‌ريزي و نظارت بعثه در سال جاري تاكنون روحانيون بالاترين رتبه را كسب كرده‌اند و اين پيشتازي بايد تا پايان عمليات حج تداوم داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

برای درج نظر درباره ی این مقاله
ابتدا در قسمت نظر به عنوان: گزینه نام / آدرس اینترنتی:
را انتخاب و پس از تکمیل آن ، نظرتان را در کادر زیر درج فرمائید