تلويزيون ديجيتال

شبكه‌هاي تلويزيوني بزودي ديجيتال مي‌شوند.اين خبري بود كه چند روز پيش از طريق رسانه‌هاي مختلف انتشار يافت. موضوعي كه در ضمير خود از كليد خوردن يك پروژه بزرگ فني در صدا و سيما خبر مي‌دهد.

قبل از هرچيز بد نيست بدانيم ديجيتال شدن تلويزيون چه حسن‌هايي دارد و اين سيستم آنالوگ چه معايبي داشته كه بايد كنارش گذاشت.

تلويزيوني كه در حال حاضر مشاهده مي‌كنيم، تلويزيون آنالوگ است. در تلويزيون آنالوگ، شبكه‌هاي تلويزيوني با تجهيزات آنالوگ به آنتن تلويزيوني ما مي‌رسد و تنها تجهيزات لازم براي دريافت سيگنال‌ها، آنتن مناسب و استاندارد است. درواقع از همان ابتداي پيدايش تلويزيون، از اين شيوه براي ارسال سيگنال به تلويزيون خانه‌ها استفاده شده است. اما اين سيستم در حال حاضر و با توجه به پيشرفت‌هاي انجام گرفته ديگر جوابگو نيست و بر فرض اگر صدا و سيما بخواهد شبكه‌هاي بيشتري در اختيار مخاطبان قرار دهد، با محدوديت‌هاي جدي روبه‌رو خواهد شد.

در سيستم ديجيتال بسياري از محدوديت‌هاي سيستم آنالوگ رفع شده است ؛ ارائه تعداد شبكه‌هاي بيشتر، كيفيت صدا و تصوير بهتر، ارائه اطلاعات اضافي در كنار تصاوير، ارائه راديو همراه با تلويزيون، راهنماي الكترونيكي برنامه‌ها و ارائه خدمات ويژه براي نابينايان و ناشنوايان تنها بخشي از محسنات سيستم ديجيتال است.

اين مقوله، خدمات و فوايد زيادي دارد ؛ اما براي دريافت و انتشارش ، ظرافت‌هاي زيادي نيز بايد لحاظ شود.

براي دريافت سيگنال‌هاي تلويزيون ديجيتال بايد از وسايل ديگري هم استفاده كرد. ست تاپ باكس نام وسيله‌اي است كه بين آنتن و تلويزيون قرار مي‌گيرد و باعث مي‌شود امواج ديجيتال به صورت آنالوگ به تلويزيون برسد.

سازمان صداوسيما هم اينك در حال بررسي ست تاپ باكس‌هايي است كه قرار است به بازار عرضه شود و هم اینک از نظر دانش و راه‌اندازي فناوري، مشكل نیست ؛ اما براي دريافت فركانس‌ها به ست تاپ‌باكس‌هاي مطمئني نياز است كه در اين زمينه قرار شده شركت «تكتا» به عنوان نماينده سازمان صداوسيما، استاندارد اين دستگاه‌ها را تاييد كند.

ست تاپ‌باكس‌هايي كه خريداري مي شود حتما بايد استاندارد و خوب باشند، در آن صورت، كيفيت تصوير بالاست و تصوير بدون هيچ نويز و برفكي خواهد بود.در صورتي كه اگر ست تاپ‌باكس مناسب و استاندارد نباشد، تصوير با مشكلات عديده‌اي دريافت خواهد شد.

برابر اعلام مسئولین ذیربط ظرف چند ماه آينده ست‌تاپ‌باكس‌هاي ديجيتال رنگي و مطمئن به بازار خواهد آمد.

«منبع خبر : شبکه جام جم آنلاین»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

برای درج نظر درباره ی این مقاله
ابتدا در قسمت نظر به عنوان: گزینه نام / آدرس اینترنتی:
را انتخاب و پس از تکمیل آن ، نظرتان را در کادر زیر درج فرمائید