چند حاشیه درباره ی مرحوم علی کردان :

چند حاشیه درباره ی مرحوم علی کردان :
1- در حالیکه در سوابق آقای علی کردان از دادستانی شهرهاي هشت پر، آستارا و خلخال و فرمانداری علي آباد كتول و گنبد كاووس گرفته تا معاون اداري و مالي سازمان مسكن ، معاون و قائم مقام سازمان ثبت اسناد و املاك كشور ، قائم مقام سازمان ايرانگردي و جهانگردي ، معاون اداري و مالي سازمان صدا و سيما ، معاون امور مجلس و استان هاي صداو سيما ، معاون وزير كار و امور اجتماعي و رييس سازمان آموزش فني و حرفه‌اي كشور ، همچنین قائم مقام وزير نفت دیده می شود ؛ اما مخالفین بدون توجه به سوابق مدیریتی و خدماتی که تاکنون ایشان به نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته است ؛ صرفاً به مدرک تحصیلی وی توجه کرده و آن را فاقد وجاهت دانستند و این درحالیست که دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت نهم پس از برکناری مصطفی پورمحمدی از وزارت کشور با اطلاع از اغراض سیاسی برخی مخالفین دولت نهم در مواجه با گزینه پیشنهادی وزارت کشور سعی نمود تا بهانه را از آنان بگیرد و بهمین جهت هنگامیکه آقایان سيد شمس الدين حسيني، حميد بهبهاني و علي كردان را برای وزارتخانه های امور اقتصادي و دارايي، راه و ترابري و كشور به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد ، فقط برای آقایان حسيني و بهبهاني از لفظ دکتر استفاده کرد.




2- در جلسه رای اعتماد به آقای علی کردان برای وزارت کشور که از حاشیه های فراوانی برخوردار بود ، جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد در پاسخ مطالب مخالفین و انتساب مخالفت خود به نظر مخالف رهبری و ... ، گفتند : وقتی خدمت آقا رفتیم، عرض من یک دقیقه هم نشد. من سیر را گفتم و ایشان پرسیدند چقدر آقای کردان را می‌شناسید و من هم توضیح دادم و ایشان گفتند بسیار خوب، بروید و تلاش کنید که ایشان رای بیاورد.
3- پس از آنکه آقای شریتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در مقاله ای نقل قول انجام شده از سوی رئیس جمهور را خلاف واقع دانسته و شخصاً آن را تکذیب کردند ، دفتر مقام معظم رهبری اطلاعیه ای صادر کردند که در آن آمده است : ديدارهاي آقاي رييس‌جمهور با رهبر معظم انقلاب اسلامي، ديدارهاي کاملاً خصوصي است و طبعاً مطالبي که در آن جلسات مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار مي‌گيرد، تابع حکم مربوط به جلسات خصوصي است و هيچ کس نمي‌تواند ادعاي نقل و يا تحريف مطالبي را داشته باشد که علي‌القاعده دسترسي به آن‌ها جز در شرايط خاص، امکان‌پذير نمي‌باشد و لذا اين دفتر اعلام مي‌کند نقل قول جناب آقاي رييس‌جمهور از مقام معظم رهبري (مد ظله العالي) در رابطه با بعضي از اعضاي پيشنهادي مربوط به کابينه، با توجه به مجموعه مذاکراتي که در اين مورد صورت گرفته است، خلاف واقع نيست.
4- با اینکه در جلسه رای اعتماد ، آقای علی کردان موفق به کسب رای اعتماد از مجلس هشتم رشد ، اما مخالفین دولت بی کار نمانده و به سياه نمايي در فضاي جامعه و ايجاد اغتشاش ذهني و ترديد در مردم ادامه دادند تا اینکه سرانجام در تاریخ 14 آبان ماه 1387 طرح استضیاح وی در دستور جلسه مجلس قرار گرفت و متاسفانه تنها بحثی که در جلسه استضیاح به میان نیامد ، عملکرد وی در همین مدت وزارت کشور بود !!!
5- فضای مسموم این جلسه تا آن جا پیش رفت که مرحوم علی کردان مجبور شد که بگوید : در سردشت جانباز شيميايي شدم و عمل پيوند مغز استخوان انجام داده‌ام و اكنون نيز به خاطر اعلام اين مساله كه مايل به ثبت و درج آن نبودم از خداوند طلب مغفرت مي‌كنم.
6- بعد از سخنان مخالفین و موافقین و دفاع آقای علی کردان از خود ؛ رای گیری با ورقه انجام شد و از ۲۴۷ نماینده حاضر در جلسه ، ۱۸۸ نفر به عدم اعتماد رای موافق و ۴۵ نفر رای منفی و ۱۴ نفر دیگر رای ممتنع دادند.
7- در تاریخ 15 آبان ماه 1388 رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار کارگزاران حج مطالب مهمی بیان فرمودند.
در بخشی از سخنان خود با اشاره به تلاش برخي افراد براي سياه نمايي در فضاي جامعه و ايجاد اغتشاش ذهني و ترديد در مردم افزودند: ملت ايران ملتي مؤمن، صادق و با عزم راسخ است و همان ملتي است كه اين انقلاب عظيم را به پيروزي رساند و سي سال با قدرت از نظام اسلامي دفاع كرد.
ايشان خاطرنشان كردند: اين دستاوردهاي نظام اسلامي، به راحتي محقق نشده است كه عده اي بخواهند به دليل اغراض شخصي و دشمني با دولت، در اصل نظام خدشه وارد كنند.
رهبر انقلاب اسلامي با اظهار ناخرسندي شديد از فضاي تبليغاتي و مطبوعاتي كشور افزودند: اين فضاي بي بند و باري در حرف زدن و اظهارنظر عليه دولت، مسائلي نيست كه خداوند به آساني از آنها بگذرد.
حضرت آيت الله خامنه اي تأكيد كردند: تفضلات و رحمت الهي تا زماني است كه ما مراقب گفتار، رفتار، و عملكرد خود باشيم زيرا خداوند با ما خويشاوندي ندارد.
ايشان در پايان خاطرنشان كردند: برخي كارها و ظلم ها، فتنه اي به پا مي كند كه دامن همه، اعم از ظالم و غيرظالم را مي گيرد بنابراين همه بايد مراقب اظهارنظرها، تبليغات، و اقدامات خود باشند.
8- سرانجام در حالیکه حول و حوش یک سال از فضای مسموم ایجاد شده علیه کردان مظلوم می گذشت ، وی پس از تحمل یک دوره بیماری سخت به صورت مظلومانه دارفانی را وداع گفت و حال باید دید آنانی که در حق وی و خانواده اش جفا کردند و آن مرحوم آنان را به خدا واگذار كرده است ؛ چه خواهند دید و آه مظلوم با آنان چه خواهد کرد.




9- آيت‌الله نظري از علماي برجسته مازندران هنگام تدفين كردان اعلام كرد آيت‌الله طبرسي نماينده ولي‌فقيه در استان مازندران و امام جمعه ساري روز گذشته به محضر رهبر انقلاب رسيدند كه در اين ديدار درخصوص مرحوم كردان نيز صحبتي به ميان آمده بود. رهبري درباره مرحوم كردان فرمودند "آقاي كردان خدمتگزاري خوب براي انقلاب بود و ايشان مظلوم واقع شد، سلام و تسليت مرا در اين زمينه به مردم مازندران برسانيد."
10- در مراسم تشييع و تدفين مرحوم علی کردان ؛ محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس‌جمهور، مصطفي محمدنجار وزير كشور، حميدرضا حاجي بابايي وزير آموزش‌وپرورش، كامران دانشجو وزير علوم، محمد عباسي وزير تعاون، محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي ، حجت‌الاسلام والمسلمين تقوي رئيس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه، تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و جمع زيادي از مردم و مقامات محلي حضور داشتند.
11- حجت‌الاسلام تقوي رئيس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه، که سخنران اين مراسم بود، در سخناني با اشاره به خدمات 30 ساله كردان در مناصب مختلف، آن مرحوم را مديري انقلابي خواند.وي با اشاره به اتفاقات مربوط به رأي اعتماد و استيضاح كردان از وزارت كشور گفت: اگرچه مجلس درخصوص اعتماد يا عدم اعتماد به يك وزير حق قانوني دارد اما درخصوص كردان بي‌انصافي شد.
تقوي ادامه داد: روزهاي آخر حيات مرحوم كردان به ملاقات او رفتم و به او در خصوص جفايي كه در حقش شد، يادآوري كردم كه گفت من آن‌ها را به خدا واگذار كردم.
12- بيانيه هيات دولت به مناسبت درگذشت مرحوم كردان :
"انا لله و انا اليه راجعون
درگذشت خادم خستگي ناپذير عرصه‌هاي خدمت به نظام مقدس جمهوري اسلامي، مرحوم مغفور علي كردان مايه تالم و تاثر فراوان گرديد.
مرحوم كردان چهره‌اي خدوم و ارزشمند بود كه عمر خود را مصروف تلاش و خدمت به انقلاب اسلامي در عرصه‌هاي گوناگون نمود و در تمام مسئوليت هاي خود از جمله دوران تصدي وزارت كشور در دولت نهم همواره منشاء اثر و زمينه‌ساز خدمات بي‌منت و صادقانه به مردم بود.
آن مرحوم مغفور همواره در خدمت به مردم و ترويج مباني انقلاب اسلامي ساعي بود و در هر عرصه اي كه به خدمت خوانده شد؛ بي تكلف به اداي تكليف پرداخت.
شجاعت، ايثار و فداكاري آن مرحوم ان‌شاءالله عاملي براي علو درجات ايشان در پيشگاه خداوند متعال خواهد بود.
هيات دولت جمهوري اسلامي ايران فقدان وزير اسبق كشور و همكار پرتلاش خود را به ملت شريف ايران، مقام معظم رهبري ، همه خدمتگزاران و خانواده آن مرحوم مغفور تسليت مي‌گويد.
هيات دولت جمهوري اسلامي ايران"
13- پيام تسليت رييس جمهور به مناسبت درگذشت علي كردان :
بسم الله الرحمن الرحيم
انالله و انا اليه راجعون
رحلت جانسوز فردي مومن، پاك، صديق و خدمتگزار كه در عرصه مجاهدت براي اسلام، انقلاب و مردم از ياران و همسنگرانش سبقت مي جست بر همه قدرشناسان منصف سنگين است و حقير نيز كه طي ساليان متمادي و طولاني احساس تعهد و مسووليت و دلسوزي او را از نزديك شاهد بوده ام در ماتم از دست دادنش عميقا محزونم.
غم فقدان علي كردان فراتر از احساسي برادرانه و برخاسته از صميم جان دردي آگاهانه از فهم محروميت از آثار ارزشمند وجودي او است كه جان همه همرزمان و بازماندگانش را به سختي مي آزارد.
جناب آقاي علي كردان با همه معرفت عميق و باور وثيق نسبت به افق هاي بلند پا در جاي پاي شهيدان و جان بر سر زخم برداشته از دژخيمان گذاشت، عهد جانبازي «به نيكي » به پايان برد و با پرواز طاير قدسي اش از قفس تن شمع پرفروغ وجودش آرام و اما مظلومانه رو به خاموشي نهاد .
تقدير از جناب آقاي كردان را تكريم خصلت هاي ارزشمدار انساني و تجليل از او را تعظيم جايگاه شايسته مهرورزي ، عدالت و خدمتگزاري مي دانم و به آن همه مردانگي ، استحكام و در عين حال صبوري سكوت و فروخوردن درد مظلوميت،حسرت مي خورم .
خاطره وجود كردان كاردان و دوست داشتني كه تمام زندگي خود را بر سر انقلاب و نظام و كشور گذاشت و جز خدمت و مجاهدت چيزي در زندگي طلب نكرد را هرگز فراموش نخواهيم كرد .
اينجانب اين ضايعه اسف انگيز را به رهبر عزيز، ملت بزرگوار، همسر مكرمه ، فرزندان شايسته و بيت معظم و وابستگان معزز ايشان و قاطبه مديران خدوم و ارجمند صميمانه تسليت عرض مي كنم و در سايه عنايات حضرت ولي عصر (عج ) از خداوند بزرگ براي روح آن فقيد سعيد علو مقام و رضوان الهي و براي همگان سلامت، عزت و بقا مسالت مي نمايم .
محمود احمدي نژاد
رييس جمهوري اسلامي ايران
14- بررسی شهید محسوب شدن علی کردان :
محمد رضا رحيمي معاون اول رئيس‌جمهور در حاشيه مراسم تشيع پيكر محروم علي كردان در جمع خبرنگاران در خصوص اينكه آيا كردان شيميايي بوده است و آيا شهيد محسوب مي‌شود؟ گفت: اين موضوع به نظر و تشخيص بنياد شهيد بستگي دارد و آنها بايد در اين زمينه بررسي و اظهار نظر كنند.
وي افزود: آقاي كردان وقتي براي بازرسي به پيرانشهر رفته بودند بعد از بمباران شيميايي عراقي‌ها، به مواد شيميايي آلوده شده بودند، البته ما هم كه از دوستان ايشان بوديم از اين موضوع اطلاعي نداشتيم و ظاهرا ايشان در جلسه استيضاح خود به اين مساله اشاره كردند.
معاون اول رئيس جمهور با بيان اينكه در برخي سايت‌ها نوشته‌اند مرحوم كردان از يك بيماري صعب‌العلاج رنج مي‌برد و در اثر اين بيماري فوت كرده است گفت: بيان اينگونه حرف‌ها در حالي است كه بنا بر آنچه پزشك ايشان گفته بودند، آثار بيماري قبلي در ايشان نمانده بود و به نظر من مجموعه رفتارهايي كه در مورد آقاي كردان انجام شد يكي از عللي بود كه وي را در اين سن از دنيا رفت.
رحيمي با بيان اينكه زندگي و مرگ ايشان بايد براي همه ما الگو باشد اظهار كرد: همه ما بايد به حسن برادري و احكام نوراني شرع مقدس توجه كنيم و از آنچه نهي شده‌ايم از جمله تهمت‌زدن، خودداري كنيم، اما متاسفانه اين مساله در مورد آقاي كردان، يعني تهمت‌زدن به ايشان در اوج خود بود و سازمان‌دهي كه عليه ايشان در راستاي تهمت‌ها انجام شده بود بي‌نظير بود.
وي در ادامه اظهار داشت: اميدوارم مرگ ايشان باعث اصلاح كساني شود كه احكام نوراني شرع را كنار گذاشته‌اند و در زندگي بعد از مرگ كردان خود را اصلاح و بازسازي كنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

برای درج نظر درباره ی این مقاله
ابتدا در قسمت نظر به عنوان: گزینه نام / آدرس اینترنتی:
را انتخاب و پس از تکمیل آن ، نظرتان را در کادر زیر درج فرمائید